Sidor

söndag 2 september 2012

Luffarslöjd

Jag knepar och knåpar fortfarande med terminsplaneringarna för mina grupper. Det gäller att få ihop det så att man hinner med de moment man ska samtidigt som eleverna ska hinna göra sina slöjdalster klara och kunna känna sig nöjda... När man börjar titta närmare på kalendariet visar det sig också att en rad lektionstillfällen går bort på grund av diverse aktiviteter som lägerskolor och friluftsdagar... Det är klurigt...

Mina femmor kommer att ha två veckors uppehåll efter kommande veckas lektion och jag vill inte starta det nya momentet just innan uppehållet. På tisdag ska de få intervjua varandra vidare om sina datavirus (dokumentation), men jag vill också att de ska få göra något med sina händer. Något som går rätt så fort...

Jag valde att de ska få göra en enkel krok i luffarslöjd. Idag har jag gjort en arbetsbeskrivning som jag också testat på min egen dotter som går i årskurs 5. Den fungerade bra:)

Det ska bli kul att se hur det tas emot på tisdag. Jag tror de flesta ska kunna göra en krok på en lektion. Det blir också en övning i att följa en instruktion och i att mäta upp en sträcka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar