Sidor

tisdag 4 september 2012

Slöjda med järntråd

Idag fick femmorna testa luffarslöjd. Jag tycker att det gick riktigt bra för att vara första gången både eleverna testade det och första gången jag testade att lära ut om tekniken/materialet.

Jag lät dem först tillverka en enkel "piggbräda" som de skulle använda när de skulle tvinna tråden. För en del elever tog den uppgiften väldigt lång tid. Det hade jag inte räknat med. De eleverna hann inte göra sin krok färdig. Det gör visserligen inte så mycket - de kan göra klart en annan gång. Luffarslöjd kan vara ett bra arbete att ta till när man har tid över.

En del elever var missnöjda för att deras första krok inte blev riktigt som de tänkt sig. Jag försökte få dem att tänka på att den skicklige luffaren som gick runt och sålde fina trådarbeten nog heller inte gjorde en perfekt krok första gången han testade tekniken.

En annan sak som det var nyttigt för mig att se - nyttigt för planeringsarbetet av kommande arbetsområden - var att det var flera som hade väldigt svårt att läsa och följa arbetsbeskrivningen. Jag funderar mycket över det där med gemensamma genomgångar, arbeta efter arbetsbeskrivning och gå runt och hjälpa... Vad fungerar bäst tro... Det kanske är olika i olika grupper? Olika i olika åldrar?

Några elever hann göra klart sina luffar-slöjds-krokar och en del hann till och med testa göra många olika varianter!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar