Sidor

fredag 7 december 2012

Metall i årskurs 3

I det centrala innehållet för årskurs 1-3 ingår det att man på något sätt ska arbeta med metall. Jag har klurat på hur jag ska lägga upp det arbetet. Jag ville att det skulle vara något som inte var för lätt och heller inte för svårt.
Jag hade först tänkt att jag kunde göra en mall till att göra vispar. Jag tänkte att det inte skulle vara så svårt att dra metalltråden i en utstakad bana i en mall och att det skulle vara kul för 9-åringarna att göra en visp som är något de alla sett, men troligtvis aldrig tänkt på att man kan tillverka själv. Jag gick bet. Efter den andra prototypen av mall och bara misslyckade försök till att dra tråden i den så gav jag upp den idén för tillfället.

Mitt experimenterade hade dragit ut på tiden och nu behövde jag komma på en ersättningsidé snabbt. Det fick bli julgransprydnader eller man kan också kalla det för hänge (om man inte har julgran). Vi startade förra veckan. Jag började lektionen med att prata om var metall kom ifrån. Trä vet alla att det kommer från träd, men många var osäkra på hur det var med metall. Vi fick ett bra och givande samtal.
Eleverna fick bitar av återbruksmetall från konservburkar jag fått från skolköket. Med vanliga saxar (eller snarare så kallade "skruttsaxar" = saxar som är av enkel modell och som får bli slöare) fick sedan eleverna klippa ut en önskad form. Efter det fick de om de ville dekorera sina hängen genom att slå hål eller genom att måla. Ett hål slogs för upphängningssnöre och så var det klart.

Eleverna satte ivrigt igång. Det blev en hel del gnällande och klagande över att de stack sig på metallen och över att det var trögt att klippa. Gnällande och klagande, men samtidigt en stor iver. När vi utvärderade arbetet på slutet av lektionen var alla överens om att de varit mycket roligt och att det var fascinerande att arbeta med ett nytt material - metall.



2 kommentarer:

  1. Jättekul att läsa om det jag ser i korridorsfönstret.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du tittar in, EvaL8, och tack för bloggtipsen!

      Radera