Sidor

tisdag 22 januari 2013

iMovie i slöjdsalen

Jag är nyfiken på att se hur film och slöjd kan samarbeta. Genom film kan elevernas lärande synliggöras och underlättas. Synliggöras genom att eleverna filmar delar av sin slöjdprocess och berättar om hur de tänker. Underlättas genom att instruktionsfilmer kan spelas in, filmer som gör att slöjdmoment kan repeteras om och om igen, var som helst och när som helst (där det finns en uppkopplad dator).

Det senare, att spela in instruktionsfilmer, är något jag är nyfiken på att utmana mig själv i som pedagog här under våren.

Förra veckan spelade vi in en film om hur man tvättar en pensel. Idag har vi spelat in en trailer om verktygen vi använder i det arbetsområde vi nu arbetar med, nämligen Datavirus.

Trailer är en del av iMovie. Man kan lätt spela in en effektfull och snygg film i filmtrailerstil genom det storyboard-verktyg som finns i programmet. Det är tänkt för människor i huvudrollerna, men vi valde att ha verktyg som huvudrollsinnehavare istället. Eleverna som hjälpte mig tyckte att det var väldigt roligt och resultatet blev riktigt kul. Eleverna kan titta på den och repetera namnen på verktygen.

Första filmen om penseltvätten filmade jag med vår vanliga enkla pocketkamera och redigerade sedan i Windows MovieMaker. Det gick bra, men jag har som ambition att så småningom låta eleverna filma och klippa filmerna. Jag tänker att det då nog blir enklare om alla moment kan göras i samma apparat. iPaden med appen iMovie blir då ett spännande alternativ. Av vad jag hunnit se så verkar det kunna fungera bra. Till själva instruktionsfilmerna kommer vi nog att använda vanliga filmprojektverktyget och inte trailer.

Här är vår trailer om hammaren, hovtången och avbitartången:



2 kommentarer:

  1. Suveränt, att göra film och samtidigt lära sig verktygen ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var helkul att skapa den här filmen tillsammans med eleverna. iPads har en given plats i slöjdsalen :)

      Radera