Sidor

fredag 10 maj 2013

Metallblomma, att ge en instruktion

Jag var nyfiken på att se hur mina treor skulle använda sig av den instruktionsfilm min lärarstudent gjort och den Snapguide som jag gjort inför starten av vårt nya arbetsområde - Metallblommor. 

För första gruppen visade jag filmen och Snapguiden som introduktion. Lektionen blev ganska rörig. Många frågade om hjälp och många klagade på att det var svårt. Flera barn blev sura på varandra och kunde inte samsas om de verktyg vi hade. De valde att använda Snapguiden hellre än filmen och det var fascinerande att se hur lätt de tog till sig "svep-tekniken" och "swipade" fram och tillbaka mellan stegen i guiden. När vi summerade på slutet var de flesta ändå rätt så nöjda och såg fram emot att få fortsätta arbeta med detta nästa vecka.

I andra gruppen valde jag att starta på ett lite annat sätt (vis av erfarenhet). Jag visade verktygen och visade några av momenten lite mer grundligt. Jag ritade också på tavlan tipset om att klippa jack på motsvarande sida och hur man sedan kunde klippa till en bladform. Det var just dessa moment som hade varit de största käpphästarna för första gruppen. Gruppen satte igång och arbeta och det blev så där tyst som det blir när hela gruppen är så där fantastiskt koncentrerade. Gruppen arbetade superbra. Visst var det en del problem (som till exempel att locken höll på att ta slut...), men i stort sett arbetade de toppenbra.

Jag tror inte arbetsmiljön på lektionen bara beror på min introduktion. Det finns många faktorer som kan på verka varför en lektion blir som den blir. Några slutsatser kan jag dock våga mig på att dra. Ett direkt tilltal, en lärarledd demonstration var för just den här uppgiften tydligare än en filmen vi hade. Eleverna behöver få materialet och verktygen tydligt presenterade för sig och kanske viktigast, eleverna behöver få syftet med lektionen tydligt presenterat för sig. Andra gruppen använde även dem Snapguiden, men lite mer sparsamt. 

Kanske spelade det roll att det inte var jag som talade på filmen (det var elever i årskurs 5 på vår skola som gjort filmen). Jag har hört "Flipp-lärare" säga att just det att det är den egna läraren som pratar och instruerar på flipp-filmerna spelar roll för hur eleverna kan ta till sig innehållet.

Jag tänker att filmen är superbra som inspiration till val av aktivitet, till exempel man tittar på filmen och blir sugen på att själv testa arbetet. Genom filmen får man en överblick över vad man kan behöva i projektet.
Snapguiden passar bättre att använda sig av när man väl arbetar. Eleverna kunde lätt hoppa mellan de olika stegen. Jag insåg dock när jag väl såg eleverna använda guiden att jag skulle behöva komplettera med fler blider och att jag skulle kunna ta bort andra.
Genom att flera elever använde Snapguiden kunde jag finnas till hjälp för de som behövde mer hands-on-hjälp på lektionen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar