Sidor

tisdag 7 maj 2013

Metallblomma med Snapguide

Min lärarstudent gjorde en instruktionsfilm tillsammans med några elever om hur man tillverkar en blomma av återvunnen metall. Det ska vi använda i morgon med årskurs 3.

Jag har valt att även göra en Snapguide för samma uppgift. Snapguide är ett enkelt sätt att skapa guider med steg för steg instruktioner. Jag är nyfiken på att se hur eleverna använder instruktionsfilmen och hur de använder steg-för-steg-guiden. Jag tänker att de ska få välja, eller prova båda och sedan vill jag höra vad de tänker kring de olika instruktionerna.

I webbversionen av Snapguide finns reklam, något som jag ogillar i skolsammanhang, men appversionen är fri från reklam vad jag kan se. Det är en fördel att man lätt kan bädda in en guide på en webbplats, se exempel här, men det är synd att man kommer till webbversionen som har reklam. Öppnar man guiden i  en iPhone eller på en iPad får man frågan om man vill öppna den i Snapguide-appen. Klickar man på öppna/installera så hamnar man i appversionen.

Check out How to Make a Metal Flower by Elisabet Jagell on Snapguide.
Jag tänker att det här verktyget skulle kunna användas för elever att skapa egna guider för olika moment. Jag ser fram emot att kunna undersöka det mera.

Här är en film som beskriver Snapguide och lite om hur man gör:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar