Sidor

måndag 6 maj 2013

Vår slöjdblogg är i final!

Under två läsår har jag haft klassbloggar med mina elever och deltagit i Webbstjärnans tävling för webbpublicering i skolan. Förra året kom vi till final med vår klassblogg V5:or

Nu i höstas när jag sadlade om till trä- och metallslöjdlärare kändes det naturligt att skapa en slöjdblogg för att synliggöra lärandet i slöjdsalarna. Bloggen jag skapade fick heta Slöjdsalarna på Växthuset. Bloggen har vi använt för att lägga ut bilder på elevernas slöjdalster samt en del av deras reflektioner kring arbetet. Vi har också lagt ut instruktionsfilmer som vi gjort själva. En del har eleverna varit med och gjort och en del har jag gjort själv.

När vi inte kom med i gallringen "de 100 bästa" blev jag faktiskt lite besviken. Jag tycker att bloggen är innovativ, nytänkande och snygg. Det är 136 elever involverade i bloggen och lärandet i slöjdsalarna blir synligt. Samtidigt så finns det så många andra helfina bloggar i skolsverige...

Jag blev mäkta förvånad när jag fick meddelandet om att vi var nominerade till finalen. Det visade sig att vi råkat "ramla ur" listan över de 100 bästa av misstag och att vi visst var med bland de bästa. 
Nu är vi inbjudna till final på Nalen i Stockholm på tisdag den 14 maj. Vi, min slöjdkollega Birgitta Cederberg och jag tillsammans med sex taggade elever, åker dit. Vi håller tummarna för ett pris!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar