Sidor

onsdag 26 juni 2013

Karvsnitt i sommarstugan

Jag tog med fyra utsågade rundlar hit till sommarstugan med tanke att jag skulle få tid och möjlighet till att dekorera dem lite med karvsnitt. Jag har snöat in på det här med karvsnitt. Det är ett väldigt trevligt handarbete som ger utrymme för både total fokus och spontan kreativitet. Karvsnitt kan vara på väldigt många olika sätt; strama geometriska mönster, enkla bårder eller sirliga linjer lite hur som helst. Jag gillar också att det inte kräver speciellt mycket verktyg. Jag gjorde mina första karvsnitt med en vanlig täljkniv inköpt på Clas Olsson. Nu använder jag bildhuggarjärn av den kortare sorten. Jag har tre järn och det räcker gott. Karvsnitt ger också en fin anknytning till vårt historiska arv. I många kulturer har människor dekorerat sina träföremål med just karvsnitt av olika slag.
Jag har fått inspiration och en del tips från boken Karvsnitt - alla tiders snideri av Björn Nässén. Han skriver på ett ställe i boken att man behöver göra 60 uddsnitt (jag tror det var 60, galet många var det i alla fall...) innan man behärskar den typen av snitt och innan man kan gå vidare till nästa typ av snitt. Det är inte riktigt mitt sätt att lära. Jag vill lära genom att skapa och jag har därför kastat mig ut i ett vilt skapande och hoppas att jag lär mig genom de misstag jag gör och den vana jag får på vägen.


Rundlarna har jag tänkt använda som lock på olika burkar. Locken är inte helt klara. Jag har tänkt slipa till några av dem lite och färgsätta dem. Sommarstugeduken gav inspiration till mönstret på locket ni ser längst till höger. Först hade jag tänkt att enkla linjer skulle göra mönstret (se överst till höger), men jag blev inte riktigt nöjd med uttrycket. Jag valde då att gå djupare och göra vallar av hela mönstret (se nederst till höger). Det gav ett helt annat uttryck.

Jag tänkte att de fyra rundlarna skulle räcka för hela sommaren, men nu har jag redan slöjdat alla fyra. Jag får leta efter nya projekt.

Här är en fin film från Skansen om karvsnitt:

2 kommentarer:

  1. Vilka fina arbeten. Karvsnitt är något jag har testat väldigt lite. Skulle verkligen vilja utveckla mina kunskaper mer i detta. Jag antar att jag helt enkelt får ta tag i detta under sommaren.

    SvaraRadera
  2. Tack! Förutom boken och filmen ovan kan jag rekommendera Sur-Olles täljfilmer. En av dem tar upp karvsnitt :)
    Grattis till förstelärartjänsten. Vd innebörden för dig?

    SvaraRadera