Sidor

måndag 15 juli 2013

Minivirka

I våras såg jag och fascinerades jag av SVT-programmet Go’kväll reportageserie Punkslöjd. I ett av reportagen var det en kvinna som virkade med pyttesmå virknålar och sytråd. Smått galet, minns jag att jag tänkte, men på något vis fick tanken på att det vore kul att testa fäste i mitt huvud. Nu när jag hälsade på några dagar hos min gamla mamma i Skellefteå fick jag syn på att hon i sin ägo hade just sådana där pytt-pytte-små virknålar.

Min mamma kunde berätta att man använde dessa virknålar och specialtvinnade garn för att virka spets till exempelvis örngott. Hon berättade att det, när hon var ung, var mycket vanligt att man bar med sig en spetsvirkning i handväskan och virkade när man fick tillfälle. Kanske lite som att många av oss idag Wordfeudar lite när vi får ett litet tillfälle. Spetsviktningen var i så praktisk handväske-storlek med sitt lilla garnnystan där spetsen kunde rullas ihop och förvaras inuti själva trådrullen.

Jag kunde såklart inte låta bli att testa. Min mamma hade några dubbletter så jag kunde också få med mig några virknålar hem :)

Det är hjärtat som syns på de två nedersta bilderna som jag har gjort.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar