Sidor

söndag 11 augusti 2013

Liten börs nummer 4 och 5


Inspirerad av vinnarbidraget i 365 slöjds sommartävling har jag virkat två små börsar med årerbruksinslag. Vinnarbidraget var coola glasögonfodral av gamla schampoflaskor med lite virkat på toppen. Jag hade inga schampoflaskor stora nog för att kunna göra glasögonfodral så det fick bli små börsar istället...

I vinnarbidraginlägget finns beskrivning till hur glasögonfodralen är gjorda. Jag valde att testa lite andra lösningar. Till exempel gjorde jag hålen med en håltång där jag använde den minsta stansen. Jag valde att sy på knapparna direkt på plasten. Det tyckte jag passade bäst till min design. Den vita börsen valde jag att skära flaskan lite snett och jag provade en annan lösning för hur jag startade på baksidan. Det var riktigt klurigt att få till en bra form för locket när öppningen var sluttande, och det krävdes två upprivningar innan jag blev nöjd.

Nu har jag handlat höga schampoflaskor och schamponerar rikligt så att även jag snart kan göra coola glasögonfodral. Det är liten kul att slöjd kan få en att ha en helt ny blick på schampohyllan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar