Sidor

måndag 9 september 2013

Svarvad ljusstake

Våra femmor har tidigare fått prova på att svarva med skrapsvarvning och när jag tog över slöjdsalen hittade jag drivor med svarvade pinnar. Jag vet inte om de gjorde något med pinnarna och att de som jag hittade bara var de som blivit över. Jag tyckte i alla fall att pinnarna var fina och började fundera över vad man skulle kunna göra med dem. En ljusstake var en tanke.

Jag har inte låtit mina femmor prova svarva ännu eftersom jag själv inte behärskat konsten. Nu har jag i min utbildning fått delta i en workshop och jag har nu en kursuppgift som innebär att jag själv får öva på svarvning hemma i "min" slöjdsal. Jag valde då att prova på längdsvarvning och göra mig en pinne i likhet med de jag hittade i salen tidigare. Det här med svarvning är så mycket roligare än jag kunde tänka mig.

Jag valde att svarva en sockel till min pinne och lade till ett färdigsvarvat trähjul mellan de två bitarna. Nedan ser ni resultatet efter färgsättning. Jag ska sätta ihop min kursuppgift där jag ska redogöra för mina olika steg på väg till resultatet ni ser nedan. Jag återkommer med den.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar