Sidor

torsdag 19 december 2013

Upphovsrätt i slöjdsalen

Kan man arbeta med upphovsrätt i slöjdsalen? Jo, absolut. Mina femmor har i uppgift att skapa en lampett med en egen design. En del elever väljer att leta bilder på nätet och göra decoupage. Är det ok att använda vilken bild som helst på ett eget slöjdföremål? Möjligtvis skulle det kunna anses ok om det bara ska användas hemmavid, men om vi, som vi gör, vill lägga ut en bild på slöjdföremålet på slöjdbloggen, är det då ok? Nej, då är det inte ok att använda vilken bild som helst.

Jag har försökt att guida mina elever i detta i bildletandet. I mån av tid har vi också varit noga och angett källan på själva slöjdföremålet. Jag ska utmana mig själv med att vara mer noga med just den senare biten.

Här är ett exempel på där vi angett källan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar