Sidor

lördag 22 februari 2014

Slöjdspaning i Goa, del 2

Vackra hantverk säljs till mycket billiga priser i Indien. Ibland kan man verkligen undra vad de som slöjdat har fått betalt för sitt jobb. Här är lite av de souvenirer vi handlat. 
 
De här fina blockstämplarna fyndade jag på nattmarknaden i Arpora. Försäljaren sa att de var snidade i mangoträ. Min tanke var att ha stämplarna bara för att de var vackra i sig. Jag testade att stämpla med dem och det fungerade faktiskt riktigt bra. Jag fick ta ganska blöt färg och ha något mjukt underlag under papperet för att det skulle fungera. 

  
Asken ovan är tillverkad i valnöt och kommer från Kashmir. Asken har en hemlig låsanordning mycket väl dold. Det fanns askar med olika kluriga lås. Jag blev riktigt sugen på att försöka mig på att tillverka en själv. 
Den lilla Ganeshafiguren längst ner till höger påstod försäljaren skulle vara snidad i rosenträ. Med en lite nyfiken och granskande blick på undersidan kunde jag dock genomskåda att figuren nog måste vara gjuten i något material. För ynka 10 kronor var den fin även som gjuten. 

Väskor i glada färger i hippiestil finns det mycket gott om i försäljningsstånden i Goa. Vem i Sverige skulle sitta och brodera alla dessa rutor, sy väskan med dragkedjan och innerficka och sedan sälja den för 100 kronor?

Det här är en riktig ögongodis. Baksidan är lika vacker som framsidan. Till den här väskan får jag låta väska styra vilka kläder jag har och inte tvärt om. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar