Sidor

söndag 23 februari 2014

Slöjdspaning i Goa

I tio dagar har jag och min familj bytt galonstövlar och yllevantar till sand mellan tårna och bad i Arabiska havet i Goa, Indien. Lite slöjdspaning kunde jag inte låta bli att göra.
På stranden i Calengute samsas solstolarna och parasollen med fiskebåtar. Först kan man tro att  båtarna bara står där som pittoresk dekor för turisterna. Båtarna används dock rätts så flitigt. På en kvällspromenad på stranden lyckades vi komma precis när en av båtarna lastade av sin fångst. 
Visst är en del av båtarna lite mer moderna, men ett flertal är av typen på bild här ovan. Lägg märke till sammansättningsteknikerna på båten. Jag vet inte om de valt att använda rep i brist på andra alternativ såsom spik, skruv eller plugg, eller om rep är ett förstahandsval. 

På stranden Little Vagator finns den här garnbombade palmen. Jag får ingen mening ur bokstäverna. Kanske är det ryska? En stor andel av Norra Goas stränders turister är nämligen ryssar. 

Goa har varit Portugisisk koloni från 1500-tal till 1961. I Old Goa står tre mäktiga katedraler som spår efter den tiden. Katedralerna är rikt utsmyckade med bland annat vackra träsniderier. 

I Goa är befolkningen ganska jämt fördelade mellan de tre religionerna hinduism, islam och kristendom. Det finns gott om vackra hinduiska tempel i olika storlekar. Templen är ofta målade i starka färger och smyckade med skulpturer och dörrar med vackra sniderier. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar