Sidor

måndag 19 maj 2014

Besök ger inspiration och nya idéer

En tanke jag hade när jag fick mitt "studera-schema" med fredagarna fria inför att jag skulle börjar läsa Lärarlyftet i slöjd var att jag skulle nyttja tiden de fredagar jag inte var i Göteborg på kurs till att besöka erfarna slöjdlärares slöjdsalar för att få inspiration och idéer. Det var en bra idé, men men jag har tyvärr inte fått det att bli av i den omfattning jag först tänkte. Studierna har tagit mycket tid och fredagarna var inte riktigt "fria" när allt kom omkring eftersom tiden också skulle användas till en del uppdrag har har i min tjänst.

Nu har det dock blivit av. I fredags besökte jag min kursare Erik Berglunds slöjdsal på Björkvallsskolan i Björklinge. Erik har en fantastisk utsikt över åkrarna från sin slöjdsal. Åt ena sidan ser man åkermark och på andra sidan salen ser man det lokala sågverket.
Salen är välordnad och har en ändamålsenligt metallrum med bland annat en fin gammal metallbockare. Erik visade generöst runt och gav mig bland annat en användbar lektion i hur man skär i spegel.

Jag har ytterligare ett slöjdsalsbesök inbokat den här terminen. Det kan bli en bra vana :)

Överst till vänster: utsikten från metallrummet. Mellanraden: fina intarsiaelevarbeten, ordning och
reda i skåpen, smart metallstång-förvaring. Nederst: roliga svepavslut gjorda av gamla elever.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar