Sidor

söndag 7 september 2014

Slöjdklubbshandledarutbildning

Jag ville gå den redan förra läsåret, men det blev för mycket att både gå Lärarlyftet slöjd och handledarutbildningen samtidigt. I helgen har jag gått första tillfället i slöjdklubbshandledarutbildningen på Anna Ströms fina gård i Marka utanför Östhammar där Annas och Marias mysiga slöjdklubb finns inhyst i ett traditionellt torp på lantgården. Slöjdklubbsverksamheten är en del av Hemslöjden.

För mig har det varit inspirerande att träffa personer som, liksom mig, är intresserade av att arbeta med barn och intresserade av slöjd och som inte är lärare och inte kommer från skolans värld. Vi har haft två härliga dagar i septembersol där vi till stor del suttit utomhus och täljt. Tore Qvarfordt, lärare på Västerbergs folkhögskola, har lärt oss om träd och täljning. Det var inte så mycket nytt för mig kring just täljning, men ändå mycket intressant att få ta del av hur andra undervisar i ämnet. Det har också varit mycket givande att knyta nya kontakter och nätverka.

Vår första uppgift blev att i grupp tillverka en korg. Korgen har en symbolisk betydelse i slöjdklubbssammanhang. Botten symboliserar ledaren, ståndarna symboliserar deltagarna och flätningen symboliserar gemenskapen.

Vi kommer att träffas tre helger till under hösten.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar