Sidor

onsdag 8 oktober 2014

Första-hjälpen-kunskap behöver repeteras

Vet du vad du ska göra om du hittar ett barn livlöst på golvet i din slöjdsal eller om ni är ute i skogen?

Vi hade en första hjälpen kurs på min arbetsplats för några år sedan. Förrförra veckan då jag hade mitt andra kurstillfälle i Slöjdklubbhandledarutbildningen stod första hjälpen på dagordningen. Vår duktiga kursledare började med att måla upp scenarium efter scenarium och mina kurskamrater fyllde på med egna exempel från olika akutsituationer. Jag kände hur jag började må lite illa, jag kände mig stressad och tankar som "Hur skulle jag reagera?" och "Tänk om jag agerar fel?" smög sig tätt inpå. Även om jag sedan tidigare kurser vet teoretiskt hur jag ska gå till väga behöver själva agerandet repeteras.
Under kursdagen fick vi träna på att ge hjärt- och lungräddning på barn- och babydockor samtidigt som kursledaren gick runt och stressade oss med frågor. Tanken var att vi skulle öva upp vårt muskelminne och få prova på att agera under stress.
Efter det kände jag mig mycket lugnare. Man kan bara göra så gott man kan och att man agerar är bättre än att göra ingenting alls. Att ha aktuella teoretiska kunskaper om hjärt- och lungräddning hjälper och ger trygghet. Jag kommer att ta upp på mitt jobb att vi behöver repetera det här med all personal. När hade ni hjärt- och lungräddningskurs för personal på din skola senast?

Resten av kursen ägnade vi åt att få visning av Upplandsmuseets samlingar, lära och insikter om ledarrollen och jobba med våra slöjdklubbskorgar och lyktor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar