Sidor

onsdag 8 oktober 2014

Laggar

Det laggar hos oss. Och då menar jag inte att vi tillverkar laggkärl. Det är våra instruktionsfilmer till att plugga/tappa som laggar när eleverna behöver dem som bäst. Det här hände även i våras och IT-avdelningen kunde då inte hitta någon direkt lösning. De trodde att det skulle lösa sig med en planerad kommande utbyggnad av vårt nät. Tydligen har det inte hjälpt för nu uppstår samma problem och mina lektioner blir bara platt fall. Jag märker så tydligt hur mycket filmerna är till hjälp i det här arbetsmomentet. Utan filmerna hinner jag inte med att hjälpa eleverna. Onödiga fel uppstår och eleverna behöver slösa bort värdefull lektionstid genom att behöva vänta på en hjälp de annars lätt skulle kunna få genom filmen.

Efter sådana dagar känner jag mig dränerad och drömmer om att arbeta på en skola med fungerande 1:1 (en dator till varje elev och en fungerande internetuppkoppling).
Jag ska ringa IT-supporten i morgon...

En elev i årskurs 5 som använder instruktionsfilm för momentet limma och plugga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar