Sidor

måndag 26 januari 2015

Slöjd i särskolan, del 2

I torsdags höll jag en inspirationsträff för slöjdlärare i särskolan. Vi samtalade oss fram till olika varianter av den slöjduppgift jag lät dem prova. Det är spännande hur idéer kan växa och utvecklar bara man börjar vända och vrida på dem tillsammans.

Stina Kling Olsson som arbetar och Johannesbäcksskolan hade en idé om att översätta min träslöjdsuppgift Budbärare till textilslöjd. Jag blev överlycklig när jag redan nästa dag fick en hälsning per mail från en lyckad textil-budbärar-lektion!

Så här skriver Stina:

"Jag testade "budbärare" med min särskoleklass idag. Det är en klass 4-6 där de flesta har ganska milda behov av särskilt stöd.

Jag dukade upp med ett vitt lite grövre tyg ca 30x40 cm, en hög med klippbitar av filt, knappar, paljetter, roliga band, lim, sax, piprensare. Jag ställde även fram pompoms, fjädrar, mer filtklipp och fler piprensare.

Vi jobbar med kamratskap den här terminen så jag gav eleverna i uppgift att göra varsin kompis. En kompis kan ju se ut hur som helst, det kan vara en människa, ett djur el tex en robot.
Första instruktionen var att titta på filtklippet för att se om det fanns några roliga former att bygga vidare på.

Några elever var lite trögstartade men efter ca 10 min jobbade alla koncentrerat på varsin kompis.
Helt fantastiskt! Jag å assistenterna blev nästan lyriska :)

Ett härligt sätt att avsluta arbetsveckan på!

Vi kommer att jobba vidare nästa vecka och jag hoppas att de alla kan spela in en liten historia."

Stort tack till dig Stina som delar med dig!

Textila budbärare som Stina Kling Olssons elever skapat. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar