Sidor

måndag 19 januari 2015

Täljtrolleri

Filmen nedan delades på Facebook för någon vecka sedan och jag med många andra fascinerades över hur det var möjligt att göra en tång genom att bara göra tio skär i en pinne. Jag kunde inte riktigt släppa tanken utan var tvungen att testa själv.

Att förstå hur man ska göra genom att se på klippet var omöjligt tyckte jag, men efter en sökning på nätet kunde jag få fatt den här steg-för-steg-beskrivningen. Den var till riktigt stor hjälp.

Jag använde mig av lind och en tunn karvsnittskniv. Den första jag gjorde sprack när jag öppnade den med det sista snittet. Jag hade inte lyckats skära ända ner i mittensnittet. Min karvsnittskniv var för bred för att nå ner och jag hade inget annat verktyg hemma som kunde nå ner. Jag kunde lätt limma ihop tången och få den att fungera, men det kändes lite som fusk.

I mitt andra försök gjorde jag tången bredare, men lika smal. Bredare för att jag skulle kunna göra mittensektionen så bred så att jag skulle kunna komma ner med kniven. I det försöket lyckades jag öppna tången utan att den sprack. Det var en magisk känsla. Lite som täljtrolleri.

Jag undrar vad det är för typ av "Basswood" som mannen i klippet använder sig av. Min lind klöv sig inte lika rakt och verkade betydligt hårdare än hans. Eller så var det mina verktyg som inte var lika skarpa, eller jag som inte är lika stark eller van. Lika lätt som det ser ut att vara på filmen var det inte, men det var riktigt kul att klara av det.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar