Sidor

måndag 12 oktober 2015

Att kunna skissa

Förra veckan startade vi arbetsområdet Kul-på-hjul med årskurs 3. Projektet börjar med att eleverna ska skissa fram en idé och sedan göra en mall. I de grupper jag hade i torsdags var det flera elever som hade svårt med just skissa-momentet. Det var inte så att de hade svårt att komma på idéer, utan det var själva skissandet som var svårt. Jag tänker speciellt på en kille som blev uppriktigt ledsen över att han inte kunde överföra sina idéer från huvudet till papperet. Det han ritade blev inte som han tänkt sig.

En del elever kan ha väldigt höga krav på sig själva och därför aldrig bli nöjda med sina teckningar. Det finns också andra elever där jag upplever att det inte riktigt handlar om höga krav, utan om att de inte fått träna upp verktyget skissa och teckna. Hur mycket får barn som inte tecknar eller ritar på eget initiativ i skola och på fritids arbeta med att öva teckna och rita? Vi lär eleverna bokstavsformer och sifferformer, men teckna är det, vad jag vet, få pedagoger som låter elever öva på ett medvetet och genomtänkt sätt. Det verkar vara något som barnen bara förväntas kunna.

Det är sorgligt att se elever som inte fått de verktyg hen behöver. Att kunna teckna och skissa är ett viktigt verktyg för att kunna vara innovativ och komma på idéer. Skissen utvecklar tanken och tanken utvecklar skissen, nya idéer kan födas. Att kunna teckna och skissa är en viktig färdighet i slöjden för att kunna nå slöjdmålen.

Jag peppade pojken jag skrev om ovan att "sova på saken" så att idéerna klarnade och kanske skulle bli lättare att skissa ner. Vi får se på torsdag hur det går.


Eleven på bilden har inget med texten att göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar