Sidor

fredag 23 oktober 2015

Benen som en tunnel

Det är jobbigt att såga. Det tycker många elever hos mig, men det går lättare om man använder smarta tekniker. Mina grupper i årskurs 3 och 4 arbetar just nu med att såga och vi har pratat om smarta sågtekniker.

Jag gjorde en kort intervju med mina årskurs 3 grupper efter att de provat de smarta teknikerna en lektion. Här kan du höra intervjuerna. Vid nästkommande tillfälle lyssnade vi på de klokheter de sagt som en repetition. Även årskurs 4 fick lyssna på årskurs 3:s inspelningar som start på sin lektion. Det gjorde de gärna och de kunde bekräfta att det var kloka råd som treorna kom med. Det är lite kul att vi genom en enkel inspelning kan få yngre elever som lär äldre.

Lektionen då jag gjorde inspelningen med årskurs 3 hade jag börjat med att gå igenom ett par tekniktips. Jag använde väl mina vanliga frökenord, men när eleverna skulle sammanfatta tipsen på slutet av lektionen när de själva testat tipsen så använde de sig av sina egna ord.
Jag hade sagt: "Stå brett isär med benen, stadigt i marken" samtidigt som jag visat. Eleverna sa: "Stå som en tunnel med benen" (de associerar till lekar de gör på idrotten där man ska stå som en tunnel med benen för att en klasskompis ska kunna krypa igenom) och "Stå hårt med benen".

Inspelningen kan bli ett fantastiskt redskap för att få eleverna att äga sitt eget slöjdspråk. Vi ska inte kompromissa på de slöjdspecifika begreppen, men när det gäller att förklara och beskriva en teknik tror jag att det är en hjälp att eleverna får göra språket till sitt eget.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar