Sidor

fredag 28 augusti 2015

Slöjdbandet - att göra lärandet synligt

Hur kan man få elever i årskurs 3 att förstå vilka mål vi arbetar mot i slöjden utan att man ska bli för mycket "långrandigt" prat eller bli för abstrakt? Det har jag klurat en hel del på. Jag vill att målen ska vara tydliga även för våra yngsta skolslöjdare. Jag vill att alla ska få chans att utvecklas och känner de till målet så är det lättare att komma dit tänker jag. Jag vill också göra det synligt för eleven att målet är nått.

Jag deltog i en diskussion i Facebook-gruppen Nationellt resurscenter för slöjdämnet i början av augusti där Jessica Dahlberg-Lindholm väckte frågan om någon form av "badges"/scoutmärken i slöjden. Det är en intressant idé och det satte igång mina tankar. Jag vill gärna att "badges-erna" är taktila och inte digitala för mina yngsta slöjdelever och jag har nu en plan som jag ska testa på mina treor i höst.
Jag använder bilder och symboler när
vi pratar om regler och säkerhet i slöjdsalen.

Eleverna fick en sedvanlig säkerhetsgenomgång. Därefter fick de var sin enbit och jag introducerade hur man slipar kanter. När kanterna var fina fick de skissa sitt namn med blyerts och sedan, efter en genomgång, bränna in sitt namn med glödpenna.

Treorna var helt exalterade över att få använda en så "farlig" apparat som glödritningspennan vid allra första slöjdlektionen. Det är kul att de är ganska lättroade:) Alla hann slipa och bränna klart.

Efter städningen (där eleverna blev exalterade igen över att få använda dammsugarna) samlades vi och repeterade/"förhörde" vad de kom ihåg av säkerhetsreglerna. När jag försäkrat mig om att alla hade hyfsat koll så delade jag ut "säkerhetspärlan" som de fick trä på sitt slöjdband där namnbrickan var startpärlan.

Min tanke är sedan att eleverna för varje nytt arbetsområde ska få en startpärla som symboliserar arbetsområdet och sedan målpärlor som symboliserar de olika målen vi satt upp för arbetsområdet. När arbetsområdet är slut och vi utvärderar delas pärlorna ut. Min förhoppning är att målen ska bli konkretare. Jag är nyfiken på att se hur det kommer att gå.

Vid jul är slöjdbandet fullt med pärlor som visar lärdomar. Förhoppningsvis kommer elever kunna se tillbaka på sin termin och genom pärlorna kunna påminnas om de olika delarna och målen. Slöjdbandet skulle kunna tas med vid utvecklingssamtalet och synliggöra slöjdkunskaperna.

Fortsättning följer.


måndag 24 augusti 2015

Spagetti och slöjd

Vad har spagetti med slöjd att göra? Det har årskurs 5 förstått nu när de startat terminens första slöjduppgift. Det känns jättekul att äntligen vara igång med mina slöjdgrupper igen efter sommarlovet.

Jag ville gärna ha in en ny kort uppgift för mina årskurs 5-grupper och till slut landade jag i att testa låta eleverna göra spagettimått. Mått som mäter hur mycket spagetti man ska ta till ett visst antal portioner. Det är en förhoppningsvis användbar pryl som rymmer lite miljötänk genom stoppa-matsvinnet-potentialen. Uppgiften rymmer förarbete med designtänk och mallarbete, ger eleverna chans att repetera och fördjupa sina kunskaper i att såga och forma trä samt chans att repetera och fördjupa sina kunskaper i att borra med pelarborrmaskinen.

Eleverna fick börja med att skissa och klura ut en egen design med hjälp av storleken på hålen. Eleverna uppmanades att göra minst fyra skisser. Skisserna skulle de sedan visa för minst två klasskompisar för att få respons. Därefter gjorde de sitt val av design och tillverkade en mall.

Många elever valde att göra små skisser och fick då lite utmaning när de skulle göra om skissen till en mall där alla fyra hålen skulle få plats på ett bra sätt. Jag tycker att det blev en riktigt bra och lagom utmanande övning med bra blandning av fri design (den yttre formen) och styrd form (hålen).

Alla elever hann skissa, välja och skapa mall på dagens 80 minuters-pass. En del hann börja såga ut sin form.

Vi använder oss av björk i ca 10 mm tjocklek som material.




onsdag 12 augusti 2015

Täljd mekanik - Polhem möter Pettson

Den här sommaren har jag tagit sommarlov från bloggandet. Jag har haft en skön sommar med många resor och en hel del avslappning. Sista veckan i juli gick jag en kortkurs på Sätergläntan i Dalarna. Per Helldorff, mästare i den täljda mekanikens konst, inspirerade och lärde ut hur man kan skapa roliga maskiner med mekanik i trä.

Att gå på kurs på Sätergläntan är en helhetsupplevelse. Kursgården ligger i en vacker naturmiljö, byggnaderna är fint inredda och god mat serveras i vackra keramikskålar med täljda slevar. Kursledarna är av toppklass för sitt område och ateljéerna är välutrustade och funktionella. Det pågår flera kurser parallellt och som deltagare på en kurs kan man besöka de andra och inspireras.

Förra året gick jag kursen Magiska askar med Jögge Sundkvist (hör hans sommarprat från 5/8 här). Den kursen var fantastiskt inspirerande och lärorik, årets kurs var likaså.

Per började med att berätta om hur han intresserat sig för mekaniken i gamla knäpphärvlar när han fått "täljarmbåge" (typ tennisarmbåge) mitt i producerandet av en beställning på 1000 täljda hjärtaskar. Mekaniken inspirerade honom till att göra egna täljda maskiner. Per hade med några av sina manicker. Resten finns för uppvisning i Pers mekaniska kabinett i Svalsjö i Östergötland som han driver tillsammans med sin fru som är illustratör.

Vi kursdeltagare fick börja med att tillverka en egen kopia av Pers applådmaskin. Det var ett bra pedagogiskt grepp eftersom vi genom det fick inblick i hur mekaniken är uppbyggd. Nästa uppgift var att tänka ut en egen idé och tillverka den. Resten av veckan gick åt till att klura och försöka tillverka den egna idén.

Min idé var lite för avancerad för att jag skulle hinna klart. En bit hann jag och jag ska försöka jobba klart med den på egen hand.


Här är en kort filmsnutt av våra applådmaskiner: