Sidor

onsdag 3 februari 2016

Digitala ordkort för träning av slöjdord

Arbetet med att tydliggöra slöjdmålen med hjälp av slöjdbandet har gått väldigt bra. Jag har nu bestämt mig för att utvidga testandet med årskurs 4.

En av fyrornas första pärlor en svart som står för är ord kopplat till momentet Skruva. Vi har jobbat med arbetsområdet i ett par veckor, eleverna har fått orden presenterade för sig, de har fått använda orden när de arbetade och nu var frågan om de lärt sig orden. "Ja, de där orden kan vi", intygade alla i gruppen. Riktigt så visade det sig dock inte vara. Jag gjorde ett litet ordtest med gruppen och det var många ord de inte kunde. Nu har de fått i uppgift till nästa vecka att träna på orden och så testar vi igen.

För att eleverna ska kunna träna har jag lagt ut digitala ordkort på vår slöjdblogg. Jag har sökt efter ett verktyg för att skapa digitala ordkort med egna bilder. Igår hittade jag GoConqr  - ett nytt verktyg där det är möjligt att skapa snygga flashcards med egna bilder utan att behöva uppgradera. Att skapa ett set flashcards var enkelt. Här nedan är en film som visar hur man gör. Jag gjorde mitt första set på min iPad där jag hade bilderna jag fotat på de olika slöjdverktygen jag vill att mina elever ska kunna träna på. Ordkorten finns nu inbäddat på vår slöjdblogg så att eleverna lätt kan hitta dem för att träna.

GoConqr har en lärarsida där du kan läsa mer om hur resursen kan användas i undervisningen.



Kolla in hur snygga ordkorten blir så här på en blogg:
Flash Card Deck created by Elisabet Jagell with GoConqr

 Här är en annan variant av inbäddning av korten:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar