Sidor

fredag 2 september 2016

Ur sälg, del 2

Mitt Ur sälg-projekt hjälper mig att ta tid till eget slöjdande så här i terminstartsstressen. Jag har hunnit med att slöjda tre krokar. De klykorna räddade jag med mig i sista minuten innan vi skulle åka hem ifrån stugan. Jag hade först kastat bort dem in i ett snår. Hur kul kan det vara med krokar egentligen, minns jag att jag tänkte, men tog med dem i alla fall. Nu tänker jag att det kan bli hur kul som helst med täljda krokar. Speciellt nöjd är jag med min blixtkrok. De ska få färg också.


Alla klykor lämpar sig inte till krokar. Vad kan det bli av den här? Kanske en stekspade tänkte jag. Skaftet ska få ett handtag. Jag lät bladet torka med en kokt potatis på så att det inte skulle spricka. Det sprack inte, men jag glömde potatisen på för länge och det var mindre lyckat. Det hann bli lite ruttet som jag fick skära bort.

Här är alla krympburkarna. De ska få "skureut", färg och kanske också lock. Tyvärr har jag inte ämne från sälgen så att det räcker till lock. Om det ska bli lock kommer jag att behöva frångå min projektregel att bara använda material från sälgen jag tog ner... och det skulle ju kännas lite trist. Det känns samtidigt lite trist att burkarna inte får lock... Vi får se vad jag landar i...

En liten sked har också täljts klar. Som vanligt blir min katt Zingo väldigt intresserad när saker ska fotas.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar