Sidor

fredag 27 januari 2017

Skattkistor

Det här läsåret har vi det gemensamma projektområdet Ordskatten på vår skola. Vi fokuserar extra mycket på ord och språkutveckling. Även i slöjden har vi extra mycket fokus på ord och språkutveckling. Symbolen för projektet är en skattkista och jag ville gärna få in projektet i något av våra slöjdprojekt mer konkret och klurade länge på hur jag skulle kunna få ihop den tanken med moment jag tycker att mina elever behöver få möjlighet att öva på.
Mina elever behöver träna sig på mätverktyg samt borra i pelarborrmaskinen och jag har länge velat skapa ett arebstområde där mina elever får introduktion till hyvling. Lösningen blev arbetsområdet Kista. Det blev mina årskurs fyror som fick arbeta med detta den senare delen av höstterminen.

För att eleverna skulle få fler tillfällen att använda begreppen för mätning fick de initialt arbeta i par. Genom att arbeta i par behövde de kommunicera de olika begreppen mer frekvent. Det gjorde också att de alltid hade någon till hjälp och det var verkligen något som kunde behövas när alla olika mätverktyg ville glida iväg och inte riktigt göra som eleverna ville. 
Vi startade med att rita en rad stödlinjer på våra träämnen. Varje par fick ett träämne som senare skulle delas i två delar så att varje elev fick en halva att disponera över. Det blev en riktigt bra övning i att använda mätinstrument. Eleverna var supermotiverade eftersom de tyckte att de små kistorna som jag gjort som exempel var så fina. Samtidigt var det här momentet väldigt tålamodsprövande.


Eleverna var två och två när de hyvlade också. Det fick turas om och hyvla och den som inte hyvlade fick vila lite och samtidigt hålla koll på stödlinjerna så att de inte hyvlade för mycket på ett ställe. I den här hyvelövningen gör det inte så mycket om hyvligen inte blir helt som man tänkt eftersom den inte är till någon precisionspassning. Det var nog bra, för flera elever tyckte att det här var ganska svårt, även om det var ganska kul.
Allra roligast var alla spån som blev. Eleverna gillade att hitta fina stån och poserade görna med sina krullidutter. De finaste nändes vi inte slånga. Vi sparade dem i en låda.

Steget efter hyvlingen av locket blev att jag kapade elevernas träämnen så att locket blev fritt. Efter detta arbetade eleverna en och en. 
Eleverna fick bestämma om de ville ha en lång kista eller flera korta. Jag kapade åt dem i bandsågen. Jag hjälpte dem även att göra markeringarna inför borrningen. 
Sedan var det dags för eleverna att borra. De fick en introduktion till hur man ställer in borrreglaget och vi lottade en borrkö. I väntan på sin tur arbetade eleverna med andra små projekt. Efter borrningen färgsattes kistan och de som valt den längre varianten slog bort spetsarna inne i.

Nästa steg var att montera på gångjärn och hasp samt fixa filtklädseln. Eleverna fick en begränsning om två gångjärn som de fick disponera på sina kistor. De som valde att göra flera små kistor av sitt träämne fick ta lädergångjärn på några av dem. Detta gav eleverna tillfälle att planera och beräkna.

Visst blev de fina? Eleverna var superstolta över sina skapelser. Ett minus med uppgiften är att den är ganska konvergent i sin utformning. Det ryms inte så mycket egen kreativitet eller variation. Jag brukar försöka undvika den typen av uppgifter, men eftersom uppgiften rymmer så många bra andra övningsmoment får det vara ok den här gången. Jag får väga upp med mer divergenta uppgifter framöver.


1 kommentar:

  1. Hej!
    Det var bra ide!
    Har du mer ider? Jag är nubörjare träslöjd lägre. Är tacksam alla ider.
    Jag har årkurs från 3-9

    SvaraRadera